Godssecret's Weblog


God embracing you
November 23, 2011, 4:21 pm
Filed under: Tanya

Summery :

Last week we learned that  the three “garments” of  the Nefesh, Ruach and Neshamah  from the Torah and its commandments,  are infinitely higher and greater than the Nefesh, Ruach and Neshamah themselves.

The Torah, is one with God’s intellect, with God Himself. By understanding Torah one is united with God Himself.  It dresses upon a man. God contracted His Will and wisdom in the 613 commandments of the Torah and in the letter combinations of the Bible. In this manner the infinite nature of God was “contracted” so to become accessible to man. In the  Torah and it commandments God has made a place where souls can come to commune with him through their thoughts speech and actions, 

Now lets continue with the text of the Tanya :

After the Torah and its commandments dress on all ten faculties of the soul, and all of the soul’s 613 “organs”, from head to foot.  

The ten faculties of the soul refer to the flow of the 10 sefirot dressing upon the man “filling” the 613 “organs” of his soul. These 613 “organs” consist of 365 sinews and 248 limbs of the body which are vessels to the lights of these 613 “organs” of the soul. The flow of the sefirot dresses to the body of man.  

Then one is truly completely bound up with God in the “bundle of life,” and the very light of God envelops and clothes it from head to foot.  As it is written: “God is my Rock, in whom I take refuge”; and it is written, “Like victory God crowns us”. This is His Will and wisdom that are clothed in Torah and its commandments.  

The “bundle of life”  is the place where the level of soul called “Nashama” (the soul of Divine intellect)  comes from and returns to. It is from here that  the “Nashama”  is given to man. It is also referred to as the world to come.

For this reason, it has been said: “One hour of repentance and good deeds in this world is better than the whole life of the World to Come.” Because the World to Come consists of enjoying the radiance of the ray of the Divine presence, it is the pleasure from comprehension of Godliness.

There is no time like NOW, repentance and good deeds in this world are your ticket to your place in the world to come. All there will be depends on what you have accomplished spiritually in this world. Again in the next world one can learn no more, every one there is limited by the questions and the understanding and merit they bring with them into the world to come. As by theses things will be determined their place in the future world. 

How could it be possible for any created being, even a spiritual being of the higher worlds  to comprehend any aspect of the  light of God ? For this reason the reward of the souls in the World to Come is referred to as “the ray of the Divine presence”. But the essence and glory of the Holy One, blessed be He Himself, no thought can grasp Him at all.  

In this world one “learns” Torah which is Divine thought and it is really from a much higher place than this world, but as said above it is God’s way to dress below in this physical world, but in truth even if we “learn” Torah in this world its thoughts reach much above this world so we can only say “How could it be possible for any created being to comprehend any aspect of the  light of God ?. NO, not in this world except in a very contracted way. But in the world of truth, the world to come there we shall Delight from “the ray of the Divine presence ”. There in the world to come the Torah that we learned in this world will take on dimensions we cannot even imagine as it is written concerning this “No eye has seen but you God”   (Isa. 64:3)

Only when one understands and dresses their soul in Torah and its mitzvot do they grasp and clothe themselves in God Himself. Even if the Torah has dressed itself in material physical things.

 The Bread one invokes the name of God upon and eats, the strings of the fringes one is commanded to wear on a garment, The “Sedor” ( prayer book)  one holds in one’s  hand these all become vessels for God’s infinite light. This is a wondrous thing that the infiniteness of God can come down to this world to dress in material physical things of limit.

This is explained with  the analogy of when one embraces a King. It matters not how many garments he dresses upon Himself. The body of the King is in them. The embrace of the king’s arm can still embrace one, even if it is in many garments. This is like as it is written “His (G-d’s)  right arm does embrace me,” Because the Torah is related to the attribute of  kindness, and  water.

When one dresses the 613 Limbs of the King,  the 613 “organs” of his soul. By fulfilling the 613 commandments. This is as embracing God, God embracing you.

Advertisements

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: