Godssecret's Weblog


Real love or dogma
November 16, 2011, 4:19 pm
Filed under: Tanya

Summery :

Last week we learned that  , every soul  has  three garments. Those of thought, speech and actions. By these garments his Divine awareness and spiritual growth is either blocked by his evil Holy thoughts speech and action  enhanced by his Holy thoughts speech and action. The manifestation of the Divine  light in the commandments is the result of its expression through a man’s  embracing the Love and fear of God in his of thought, speech and actions involving the 613 commandments of the Torah. As one who fulfills the commands and does them not from love, serves no God at all. By one’s actions, the fulfillment   the 248 positive commandments one is distinguished by their love of God. Fear is the root of one’s observance of the 365 prohibitive commands. On a deeper  level of fear he also fears the distance from God created by sin,  this awareness  keeps him from sinning.

Now lets continue with the text of the Tanya :

The three “garments” deriving from the Torah and its commandments, are called “garments” of the Nefesh, Ruach and Neshamah they are infinitely higher and greater than the Nefesh, Ruach and Neshamah themselves. For as explained in the Zohar, the Torah and the Holy One, blessed be He, are completely one. The Torah is the wisdom and Will of the Holy One, blessed be He, it is one with His glory and essence. As God is the Knower, the Knowledge… and the Known, as explained in the name of Maimonides. Even if the Holy One, blessed be He, is called Ein Sof (“Infinite”), and “His greatness can never be fathomed,” and “No thought can apprehend him at all,” and so are also His Will and His wisdom.

It is a amazing thing we are saying here the Torah, is one with God’s intellect, it is one with God Himself. By understanding Torah one is united with God Himself, as he is in it, literally. So it dresses upon a man and we say upon a man as the Divine thought in the Torah is of God, and is much higher than the source of the Nefesh (animal soul), Ruach (emotional soul) and Neshamah (intellectual soul) of man.

Concerning this difference between human intelligence and Divine wisdom, our Sages have said, “Where you find the greatness of the Holy One, blessed be He, there you find His humility.” God contracted  His Will and wisdom in the 613 commandments of the Torah and in their laws, and in the letter-combinations of the Bible. and God’s Will and wisdom are also contained in the words of the Aggadot and Midrashim of our Sages, of blessed memory.  

As it’s written above “No thought can apprehend him at all,” there was needed a way to reveal God’s lofty will to the Physical creations. He did this by dressing it in the physical terms and objects of Torah and its commandments, so that it might be accessible to human intelligence, in order that man may thereby be united with God. Most of the mitzvot  (commandments) involve material objects: tzitzit (fringes) are made of wool, tefillin of leather, and so on. Even the commandments which appear more “spiritual”  involve physical objects  in theirthe laws governing their practical application. For example, the mitzvah of loving one’s fellow, although essentially a “spiritual” mitzvah, as it requires one’s emotion, and  demands that one aid his fellow materially, financially,  and with his own time and physical efforts. In this manner the explicit Divine will which is of the infinite nature of God was “contracted” so to become accessible to man..

So that that every Neshamah,Ruach and Nefesh, in the human body, will be able to grasp this knowledge. This is so that men can fulfill them in action, speech and thought. Also so that thereby they dress themselves with all its ten aspects  in these three garments.

The ten aspects refer to the 10 sefirot, these being God’s conduits by which he transmits his creative, constructive energies through the Torah and its commandments. 

Therefore the Torah has been compared to water, for just as water descends from a higher level to a lower level, the Torah descends from its place of glory. It is God’s Will and wisdom, and “Torah is one and the same with God,”  No thought can comprehend Him at all.  

No thought may be able to grasp God at all”, but He makes himself Known and transmits His Divine energy by having it dress in the Torah and its commandments.

So the Torah needed to journey in a descent through hidden stages, stage after stage, in the unfolding of the Worlds. Until it clothed itself in material matters and things of this corporeal world, which comprise nearly all the Torah’s commandments and their laws.  

In the Torah and it commandments God has made a place where souls can come to commune with him through their thoughts speech and actions, which become garments of Divine light upon these souls.

Also in the physical letter combinations written with ink in a book, namely the twenty-four books of Torah, the prophets and the writings. So every human would be able to grasp them with thought, speech and actions. Speech and actions are on a level lower than thought.

In this are many secrets concerning the Divine names which enables God’s will and light to become revealed in this world itself and in the men who “evoke” this will.

Advertisements

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: