Godssecret's Weblog


Knowing is like making love
October 26, 2011, 11:37 am
Filed under: dat-knowledge

Summery :

Last week we learned that 

A idea  enters one’s mind as “chuchmah”. The idea evolves in his intellect by the power called called “Binah” (Understanding) by these powers one can come to have “Dat” (know) God and be in awe of Him.

Now lets continue with the text of the Tanya :

For when the intellect in the rational soul deeply contemplates and immerses itself exceedingly in the greatness of God, how He fills all worlds, and when one further contemplates how He surrounds all worlds how in His presence all creation is considered as naught.  

One must do the work to arrive at this level of awareness of God it is innate in every soul but it must be aroused. Contemplate how God continually sustains all of creation with emanations of divine light, life-force. Light that  clothes itself in every creation and there are also levels of Godliness that are to great to enter surround creation, until the creation is ready for this light to enter and serve its purpose. As higher levels of this light enter into a man’s soul….

There will be born and aroused in one’s consciousness and thought, awe for the Divine Majesty. To fear and be humble before His blessed greatness, which is without end or limit. The fear of God will be in his heart.  

There are those who are “religious” they do what is required of them by religious law, but this does not guarantee one will feel for God in their heart. They may be only going through the motions of religious service. For most this is the beginning till they reach a real love and fear of God by “Dat” (knowledge) of His Presence. This is essential.

Next his contemplation will give birth to the attribute of Chesed (Kindness)  expressed as a love of God, so that his heart will glow with an intense love of God like fiery flames, with a passion, desire and longing, and a yearning soul, toward the greatness of the blessed Ein Sof (infiniteness of God). This is as it is written: “My soul longs [for You]; indeed, it faints…,” and4 “My soul thirsts for G-d …,” and again,“My soul thirsts for You.”.  

It is this driving yearning aroused, awoke in the soul which will impel one to work towards great levels of closeness to God and Divine experience. There can be applied to this the words of the Song of Songs by King Soloman “ Many waters can not satisfy love” One can never get enough.

This loving thirst is derived from the element of Fire in the divine soul. As students of natural science affirm, and so it is in Etz Chayim, the element of Fire is in the heart.

The Heart warms the blood by the warmth of emotion. The heart which is a “vessel” of our emotional soul called “Ruach” inspires our actions. The things that we emotionally strive after are the seat of our passions. Ideally all our desires should as flames of fire causing us to run in the service of God.

While the source of [the element of] Water and moisture is in the brain, As explained in Etz Chayim, Portal 50, [the source of the element of Water] is the level of Chochmah (Divine creative wisdom) which is called “the water of the divine soul.”.  

Water always flows from a higher place to a lower one. This is the nature of the Divine wisdom we are talking about here. It is not something of this world but descends from above to it. From this creative wisdom come all new ideas. All inventions are revelations of Divine wisdom. “Chuchmah” is said to come as a flash of lightening. It is the enlightening moment. It flows from Heaven as water.

The rest of the remaining five Emotional powers are all offshoots and branches of fear and love  

Love and fear are the driving forces behind the expression of the 5 other emotional powers-sefirot. (they were explained in the last section) All of these sefirot are born of Chochmah (Divine Wisdom) and Binah (Understanding), as is explained elsewhere.  

The meaning of Dat (knowledge), may be found in the verse, “And Adam knew Eve,” “Dat” implies attachment and union. Dat binds one’s mind with a very firm, strong bond and firmly fixing one’s thought on the greatness of the blessed Ein Sof, without diverting his mind from it. For even one who is wise by Divine inspiration and understanding in the greatness of the blessed Ein Sof, yet, unless he applies his Daat and fixes his thought firmly and diligently he will not produce in his soul true fear and love, but only vain fancies. Thus, Daat provides the substance and vitality of the emotional attributes. It comprises Chesed and Gevurah; that is to say, love with those other emotional attributes that are its offshoots, and fear with its offshoots.

Dat (knowledge), binds the intellect to the emotions. It is a unique power. When one has Knowledge they “feel it”. If they don’t they do not “know”.

Advertisements

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: