Godssecret's Weblog


The Wonders of our Torah………………………………………………………………………………..
May 31, 2011, 7:09 pm
Filed under: Gemora Sofrim, Torah

EDITED NOV 5TH 2015

Nitzavim and Vayelech are considered 1 Parsha. When there are two Shabbotot between Rosh Hashanah and Sukkos, we split them, however they are generally considered one Parsha. Thus, there are 53 Parshiyos in the Torah, like the gematria of the word “Gan” – garden, referring to “Gan Aden” (The Garden of Eden).

Did God give Moses a Torah with precisely that number of letters we have in Torah’s of today? We do not know for sure but we know that it was very close to that number.In the Torah, there are at most a dozen or two instances where a letter is under question. This means that the Torah text we have is over 99.99% correct.. How can this be as the Zohar Chadash tells us otherwise it seems.

The Zohar Chadash teaches on the Song of Songs (74d), that there are 600,000 letters in the Torah. In other places its written that these letters correspond to 600,000 Jewish soul roots.This is difficult to understand as the Gemara in Kiddushin 30a says that there are 5,888 verses in the Torah. Even if each verse had 100 letters, and a quick check will reveal that the average is well below that, the Torah would still have less than 600,000 letters

Our Torahs have 304,805 letters.

This can be verified by counting and is recorded by the famous 10th century Masorete Aharon Ben Asher in his Dikdukei Taamim. Now how could the Torah the Zohar is referring to have almost twice as many letters as the one we have now. We have ancient Bibles like the Septuagint (third century BCE) and the Samaritan Torah (from before Ezra) that are almost identical to our texts. This clearly shows the authenticity of the current text of the Torah we have now.

So Zohar when saying there are are 600,000 letters in the Torah must be talking about something mystical and not simply a letter count of the Physical letters of the Torah. This should be fairly obvious anyway as the Zohar is a kabbalistic book. I remember seeing this explain by the fact that some letters are formed from a composite of letters like we see in Safer Temuna that the letter ל is made of a כ  and a ו upon it. This probably brings us to the are 600,000 letters in the Torah.

As the Torah is the “Blue print of creation” its interesting to know :

Letters and Words counts in the Torah

 

Words

Letters

Genesis

20,512

78,064

Exodus

16,723

63,529

Leviticus

11,950

44,790

Numbers

16,368

54,892

Deuteronomy

14,294

304,805


Total


79,847


Letters in the Torah Letters  Lettersא27,057ל21,570ב16,344מ25,078ג2,109נ14,107ד7,032ס1,833ה28,052ע11,244ו30,509פ4,805ז2,198צ4,052ח7,187ק4,694ט1,802ר18,109י31,522ש15,592כ11,960ת17,949
Total

304,805

Great secrets must be hidden in these counts.

There is also the matter of  “chaser and yeter.” There are certain words in Hebrew that can be spelled with (yeter) or without (chaser) an assisting letter to give its vowel sound. The presence or absence of this letter make no difference in terms of meaning and pronunciation. Beginning in the 8th century, the Masoretes (those who work to preserve the tradition of correctly writing Torahs) tried to standardize the spelling of chaser and yeter words by recording them in their masoretic notes. Another matter involving the accuracy of our Torah scrolls involves slight discrepancies between Torahs where some words spelling is a matter of dispute. In the Torah itself, there are two major questions. Genesis 9:29 has a word that may be spelled ויהי or ויהיו. Ashkenazi Torahs have the former and Yemenite Torahs have the latter. The difference is between singular and plural and is insignificant enough to be lost in translation from Hebrew to English. Small as it is, it is still a difference. Similarly, there is a question in Deuteronomy 23:2 whether a word should be spelled דכא or דכה. Here, there is no difference in meaning at all. Over 99.99% of the spellings in the have never been questioned, variations are not acceptable.  

Thus less than one hundredth of a percent that is under question.

Now there may be no question at all for example a Torah based on an ancient tradition that was in the minority cannot be summarily rejected. For example, a Torah that has Genesis 9:29 written as ויהיו, based on the minority Yemenite tradition, cannot be considered unacceptable. While it should not be written that way, a Yemenite scribe who followed his tradition and wrote it that way did so based on an ancient masora. This variant may be one aspect of the 70 faces of the Torah and it is also correct.

Above we brought down the Gemara in Kiddushin that there are 5,888 verses in the Torah. Our Torahs have 5,845 verses rather than the 5,888 stated in the Gemara.

The Gemara also says that Psalms has an additional eight verses and Chronicles has eight less.

If we add Torah verses found in  the  Psalms and Chronicles, to the count of verses in the Torah then we arrive at the number cited by the Gemara.  

That Gemara in Kiddushin  also teaches that the vav of gachon (Leviticus 11:42) is the middle of the letters of the Torah.

Darosh darash (Leviticus 10:16) is the middle of the words of the Torah, and the ayin of miyaar (Psalms 80:14) is the middle letter of Psalms.  

Simply counting the letters and words shows that everything on the list is incorrect.  For the “vav” of gachon to be the middle of the Torah, the Torah would need another 9,667 letters ?

So what are we really talking about here ?

R. Yitzchak Yosef Zilber (in Shmaatin issue 43) explains that.if we count the small and large letters found in the Torah there are 16 of these letters. The ninth, the middle one, is the “vav” of gachon. The Gemora  is referring to the middle of all the unusually large and small letters in the Torah..

It is most interesting that there is another tradition concerning the large and small letters, from R’ Yosef Tov Elem. According to that tradition there are 32 such letters and the sixteenth is vav of gachon.

There are seven unusually large and small letters in Psalms and the fourth – the middle letter – is ayin of miyaar., just like the Gemora teaches !

 

Similarly, there are 77 instances of double words in the Torah (like Avraham Avraham and Lech Lecha). Of those 77 cases, the 39th instance – the middle one – is darosh darash. It is not the middle of all the words in the Torah but it is the middle of all the unusual double-words.  

Large and Small Letters in the Torah

1. Genesis 1:1

5. Exodus 34:7

9. Leviticus 11:42

13. Deuteronomy 6:4

2. Genesis 2:4

6. Exodus 34:14

10. Leviticus 13:33

14. Deuteronomy 29:27

3. Genesis 23:2

7. Leviticus 1:1

11. Numbers 14:7

15. Deuteronomy 32:6

4. Genesis 27:46

8. Leviticus 6:27

12. Deuteronomy 6:4

16. Deuteronomy 32:18

 Parsha Nasso   is the longest parsha in the Torah. It is has 176 pessukim. It is interesting to note that the longest chapter of Tehillim (Psalms,  chapter 119, also has 176 pessukim. Furthermore, the longest  Gomorrah is Baba Basra, and it has 176 pages.

THERE ARE GREAT  

SECRETS IN THESE  

THINGS !


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: