Godssecret's Weblog


Deep introduction to Kabbalah
July 29, 2009, 12:06 pm
Filed under: Introduction to Kabballah, parzufim, sefirot

The word Tzimtzum means connoting “contraction”, “withdrawal”, or “condensation.” It connotes “concealment” of the light.

The doctrine of Tzimtzim “contraction”,  gives expression to a series of paradoxical ideas, amongst which is the notion that the universe as we know it is the result of the God concealing, hiding himself from the world by allowing his light to expand in set parameters. The world is nothingness resulting from a contraction or concealment of the only true reality, which is God. Like a film image that has been projected on a screen, the world exists in all its details and particulars only as a result of a partial removal and concielment of what would otherwise be a pure and homogenous light.

It is also part of the notion of Tzimtzum “contraction”,  that the very unfathomability and unknowability of God and His ways is the of creation itself.  Creation, the doctrine of Tzimtzum implies, is, in its very essence is, “out of the picture.”The God is bigger then the creation, a lot bigger ! The world is only a Tracing “reshimu” of what he left , when he removed Himself from this world.

God or “Ein-sof” does not originally exist within space and time. Indeed, it is only through the original Tzimtzum that space, time, matter and light come into being at all. . Space, time, matter and personality are the logical prerequisites for creation, they are the very principles through which an undifferentiated divine “All” is concealed and hence, paradoxically, manifest as finite, particular thingsEach of these “categories” serve as a vehicle through which knowledge is limited.

God does not change in His being, it is rather that His presence is obscured. He is not completely known in a certain region of Being, and that region of Being becomes our world.

The very act of God revealing himself in letters and words as an act of Tzimtzum, a radical contraction of the divine essence. Each substitution and transposition (exchange system) of words and letters indicates a further contraction of the divine light and life, degree by degree. The sefirotic vessels, which are the products of the Tzimtzum, are the Letters of creation . Letters, by structuring and limiting divine thought serve to carry out the function of the divine contraction and are the sefirotic vessels.

v

The Ar’i explains when it arose within Ein-sof (the Infinite) to create Yesh (Something) from  Ayin (Nothing) Ein-sof performed an act of Tzimtzum  (contracting and concealing) itself from a point, thereby forming a central, metaphysical void. It is in this void, empty space that the Primordial Man, Adam Kadmon, and all the countless Worlds (Olamot)  emerge in.

Lights flashing and bouncing from the eyes, nose, mouth and ears of the Primordial Man emanate the ten emanations of light, the Sefirot and the 22 holy letters (Otiyot Yesod), which were to be the building blocks of the universe and the structural elements of all things.

These lights first formed vessels (Kelim) that were to contain the further emanations of the light of the infinite (Or Ein-sof). However, the vessels could not contain these emanations, and in a cosmic catastrophe known as the Breaking of the Vessels (Shevirat ha-Kelim), the vessels  shattered and fell. The letters, which had been initially assembled into meaningful groups became a Babel of nonsense. This breaking of vessels of the universe created a separation of the opposites, in particular, a split between the masculine and the feminine aspects.  The broken vessels fell down through the metaphysical void, trapping within themselves sparks of the emanated divine light, other sparks rose above. These entrapped sparks became shrouded in layers of darkness as they fell into the Sitra Achra, the ”Other Side.” The world, instead of being composed of the pristine emanations of sefirot  of Wisdom, Understanding, Knowledge, Love, Judgment, Beauty, etc. was now formed of obscured  lights with  broken, displaced vessels as they coalesced with Klipot (Husks, complexes).

As a result of the Breaking of the Vessels, the Primordial Adam was himself partly shattered into a multitude of individual  souls,  who themselves are comprised of the same fragments or Klipot that form our world, and which are exiled and alienated in the ”Other Side.”. The task of individual men and women is to extract (via an act of birur-refinement) those sparks (netzotzim) that are his or her fortune to encounter in life, and to raise and spiritualize them, so as to reconstitute the Sefirot and the figure of the Primordial Man as five Parzufim (Visages or Personalities of God) and restore the harmony of the opposites masculine and feminine aspects in man and the world.

A Each individual, as he or she travels along life’s path, encounters those persons, events and things that contain sparks that he or she is uniquely suited to redeem. Likewise, the objects  and people who, we  encounter are potentially suited to assist  in raising the sparks within his  or her own soul. Each encounter and each life event is an opportunity to raise a spark of holy light or plunge the world even further into darkness, God forbid. The ”raising of the sparks” is the vehicle of Tikkun ha-Olam, the Restoration of the World. Creating a restored  and redeemed world, which overcomes chaos and evil. This gives meaning to that which seems senseless as well as all the world sufferings. All is part of the Divine plan to “fix” the world, and bring it to completeness.

The Ar’i explains that the Sefirot, in all worlds but the World of Points, are organized into Parzufim, ”faces” . Both the Sefirot and Parzufim are constructed of ten lights (representing each of the ten Sefirot), each of which are themselves constructed of ten more, and so on ad infinitum. However, when only a single light is illuminated in a vessel, we have a Sefirah, but when all of the 10 lights are illuminate it makes up a Partzuf . A Partzuf is an aspect or ”face” of the divinity, structured like a person with “248 limbs” and arranged in a pattern including all ten Sefirot. The first Sefrah, Keter is the skull of the Partzuf. The next three Sefirot, Chochmah, Binah, and Da’at (Wisdom, Understanding and Knowledge) are the ”three brains” which are figuratively contained inside the head. Chesed and Gevurah (Kindness and Judgment) are the right and left arms, while Tiferet (Beauty, balance) is the torso. Netzach and Hod are the two thighs and Yesod the sexual organ.  Malchut (which is often identified with the feminine aspect of god, the Shechinah) is the Partzuf’s ”female” .

Each Partzuf contains all 10 Sefirot, specific Sefirot are identified with particular Parzufim. The six major Parzufim, into which the Sefirot are reorganized are Attika Kaddisha or Arich Anpin (The Holy Ancient One or Long Face) which is identified with the Sefirah Keter, Abba (the Supernal Father ) corresponding to Chochmah, Imma (the Supernal Mother) corresponding to Binah, Ze’ir Anipin (The Short-faced One) or Ben (the Son) corresponding to the Sefirot from Chesed to Yesod and Bat (the Daughter) or Nukvah (the Female) (corresponding to Malchut). In the feminine Parzufim, the Sefirah Yesod is the phallus  the womb and female genitalia.

Sometimes Atika Kadisha is spoken of as a separate Partzuf above Arich Anpin, bringing the total number of Parzufim to six. There are also six secondary Parzufim: Jacob and Israel, which are aspects of Ze’ir Anpin, Rachel and Leah, which are aspects of Nukvah, and Israel Sava and Tevunah, which respectively personify the “Malchut” of Abba and Imma.

The Parzufim, like the Sefirot are  components of the worlds. Each thing in the world is composed of the various Parzufim, which appear in infinite relations and combinations. Like the constellations in the sky, the Parzufim are continually changing their positions, and the procession of earthly events are a result of these changes

The Parzufim also engage in regular sexual and procreative like relations, which cause the restoration and repair of the worlds. For example, Abba and Imma (the Celestial Father and Mother) are mates, who alternately engage in ”face to face” relations or turn their backs upon one another. The state of their relatedness, which is at least in part dependent upon the worship and ethical deeds of humankind, has a major impact on the flow of divine energy throughout all the worlds. Abba and Imma are also said to produce Ze’ir Anpin, who is said to develop in the womb of the Celestial mother. This procreation also contributes to Tikkun ha-Olam. The reorganization of the Sefirot into Parzufim places the Sefirot into a dialectical and procreative frame in which the creation and renewal of the world is a function of the union of God’s masculine and feminine aspects.

After this introduction one may begin learning the material  :

There are 5 parzufim  of Atzilut. Each contains 5 parzufim. Each has 613 parts and is in the image of man.1 These parts include 248 limbs and 365 sinews. Each parzuf has 7 ”Hachalot” (palaces). Each and every parzuf of A”k, Atzilut Bria Yetzera and Asiyah includes the parzufim called : Brain, Bone, Sinews, skin and  parzuf Flesh. 2 The 11 spices of incence coorespond to 11 gaps between the parzufim. Rabbi Yakov Abuchitzera teaches that there are 11 main sparks, curses, and spices in the incense and they correspond to Abba, imma, Yisrael Saba, Tevunah and the 7 sefirot of Zu’n of Bria Yetzera and Asyiah.3 11 sefirot are 11 aspects of the kings who died. They are 7 from Zu”n and 4 from the back of Abba Imma and Yesoit.4 Rabbi Shalom Sharabi teaches חדש מ”ה went out to make tikun of All the parzufim of Atzilut cleansing Atzilut of Nikudot. Making klipa Noga of Atzilut (real soul food ) חדש מ”ה made and makes the sparks rise) being The Nashama and its life force. Making Klipot Nogah of Bria of Good and Evil. So to in Yetzera and Asiyah. Purifying the 7 kings that died. They being ו”ה =11. As the “kidusha” in the klipa is devided into 11 aspects. These are 10 sefirot “penimi”, Being the Nashamot and the life force in them, And one “makiff ” upon them. Parralel to these are the 11 spice of Incense.5 All 10 of the sefirot is a complete parzuf except Teferet Dat and Yesod. Each of these includes 2 parzufim. So 9 sefirot are 12 parzufim. (Bina, Chuchmah, Dat-2 Chesed,Givurah,Teferet-2,Netzauch,Hod,Yesod-2) 6 There multiplies on the face of the earth 12 פנים (faces), 12 Holy parzufim to the Nashamot.7 Each parzuf is made of all 5 making a total of 25 parzufim.8 Each of these 25 pazufim is made of 5 parzufim making a total of 125.9 All Parzufim of Bria, Yetzera and Asiyah go out of Zu’n of Atzilut.10 The 5 parzufim in Bria are as in Atzilut except Arich and Abba of Bria have only 6 corners, but Imma in Bria is a complete parzuf of 10 sefirot, She has only one ”makiff”. Z”a of Bria has 2 ”makiff”. In Yetzera Arich and Abba are in the aspect of only 3 sefirot on 3 sefirot . Imma, Teferet and Malchut of Yetzera each have only 6 corners. Imma of Yetzera has no “makiff”, Tereret has one ”makiff,and Nakavah has 2. In Asiyah Abba is only a small point, but Arich is 3 sefirot included in 3 as the rest of the sefirot of Asiyah except Abba. This is becouse in Asiyah Arich is the middle pillar.11 All the parzufim must be refined as they are made of vessels and sparks of the 7 kings of ”Olam Nikudim” that shattered to 320 aspects.  Atzilut is shut in the “reshimu”. The world is according to vessels and not lights. From Yesod is the aspect of the body, inside is the soul. A”k of Atzilut, Bria, Yetzera and Asiyah is the tip of the י of 4 יהוה.12 There are names of יהוה. in Binna, Z’a and Nakavah. They are drawn from אלהים. Every יהוה. is the aspect of eyes. This is the idea of round letters.13 After tikun the source of בן is in Nakavah of A”k. From the Yesod of A”k goes a drop of “mym duchrin”, which is the secret of the name מ”ה. מ”ה is the Yesod of “duchrah”. מ”ה goes out of the forehead of A”k. This is the idea of dominance of the Nashama.14 The Shomer Emunim, R. Argosi teaches that the essence of Godliness is פשות (simple) It is not separated from Atzilut, as it is not divided.into portions. The Keter of A”k is אחדות פשות (simple unity). It has no relationship with any Divine names written in the Torah. Out of it unfolds a multitude of aspects. Keter of A”k is a vessel of Ayn Sof. It is as the parchment of the Torah is written on before any letters are inscribed. A”k is before all eminations. From the 10 sefirot of A”k are eminated 10 sefirot of Atzilut. The sefirot of A”k and Atzilut are all renewed completely. Its as lighting one candle as another. ”kav Yosher” dresses in A”K. Light decends from A”k to Atzilut. There is a portion of Ayn Soff in A”k and not by ”histosholut” (gadual unfolding), but only the Ayn Soff has power to create “yash-miAyin”. The Ayn Soff renews Atzilut, but to the Ayn Soff there is no changes or renewal. Ayn Sof is רצון (will). A”k does have the aspect of vessels but they are of very fine light. With A”k is no aspect of ”Zachor” or ”Nakavah”. Also with Atik of Atzilut is no ”Zachor” and ”Nakavah” only face and back. Keter of Arich is Zachor, Chuchmah of Arich is Nakavah. Zachor and Nakavah do find their source in עב Chuchmah and סג Binna of A”k. These give birth to מ”ה of A”k. The ”penimi” and “Atzmut” of A”k we do not have permission of discuss or to be occupied in. Only what He eminates flowing through wholes and windows. These being the Ears , Eyes, nose, mouth and other parts of the head of A”k. In Ayn Soff and A”k there is no form at all. The Vessels of Atzilut have no limit or Measure, not a physical one. Their only restrictions are according to intellect. Before there was eminated A’”k there was Nothing. There was no aspect of זמן (time). The sefirot of Atzilut are above ”sedar Zamanim” (order of times). The sefirot themselves do not have the Existance of time ”mammash”. Ketter is The Torah before creation of the world. This is Z”a. The 2000 years before creation are Abba and Imma.15 From Yosher of A”k went our many lights going out from the ears,nose, mouth. Lights of the mouth of A”k are called “olam Akudim” (Malchut A”k). These are the lights of “yosher” alone, they do not have a aspect of “Iggulim”. There are lights from the eyes of A”k called “Akudim” these do have aspects of “Yosher” and “Iggulim”. These lights stand from the back of A”k until the feet and are called Nh”y A”k. (Light of the eyes of A”k is Chuchmah its עבof A”k, but at the feet its Nh”y from chuchmah of A”k)16 A”k is one י ה וה , its brain י is עב. Its ה is the ear of A”k and reaches till the feet, it isסג .. The ו is מה and goes out of the forehead of Ak. The final ה is ב”ן and is “Nikudim”.17 The light of the eyes of A”k is revealed in the world of “nikudim” which is from the Belly of A”k and below. At the belly is מה of A’k this is the גר of Nikudim. ב”ן of A”k is the 6 corners of Nikudim. Then this light is channeled through the 8 dikna of the beard. The vessels that broke were from the eyes of A”k.18 Rabbi Shalom Sharrabi teaches that The “kav Yashar” dresses in Chuchmah and Binna of A’k through the parzufim. Including all parzufim until Malchut of Atzilut. Where there is made a מסך (screen-filter) that forms Atik of Bria. All parzufim of Bria receive from Binna of A’k, and Binna of Atzilut. This is Binna possessing in the Thrown. The lights decend throught the Parzufim dressing until Malchut of Bria where there is made a 2nd מסך. Z’a of A’k, Atzilut and Bria decend through the מסך to make Atik of Yetzera and all 5 parzufim of Yetzera. A 3rd מסך is made from Malchut of A’k, Atzilut , Bria, Yetzera. Through this מסך decends the 7 lower lights of Malchut of Yetzera which makes Atik of Asiyah and all 5 parzufim of Asiyah. This is the idea of Malchut possessing in a אופן .19 All 5 Parzufim of Atzilut is only the aspect of “6 corners” compared to A’k, being all from מה of A’k and below (Atzilut is from the yichud of Abba and Imma of A”k, it is Z”a of A”k) . The 5 parzufim of A”k draw light of Ayn Soff for the parzufim of Atzilut.The Ayn sof illuminates until the first 3 sefirot of Yesoi”t. ה”אל יהו”ה is Arich Abba and Imma. Zu”n rises by tikun in Abba and Imma in By”a parzuf in parzuf. After tikun by Abba and Imma Zu’n rises to tikun in Arich. By this way is made all purifications until reaching their place in A”k. The 5 parzufim of Atzilut then can receive flow from עב of A’k, this is called revelation of “mochin” called “chayah”. This is when the Nashamot of Saddekem rise up to the belly of  Arich of Atzilut. The ruach can rise to Nakavah of Atzilut, and the Nefesh rises up to Briah. The parzuf of Nakavah called Rachel begins in the back of the chest of Z’a where there stands the conclusion of the Yesod of Imma in Z’a. 5 Chassadim spread in Z’a from the Yesod of Imma which is at his chest to below, as there is the place of revealed Chassadim. From here its possible for the Chitzon to seize so its called “Atz dat”(This is the yesod of imma at the chest of Z”a-Atz Dat). Chassadim are dat of Z”a. The Chassadim are called “stomim” (closed) above the chest of Z’a are covered in the Yesod of Imma. The Yesod of Imma is as a tent or “succah”.20 This is good as here the klippot can not nourish. “Chitzon” and “Klipa” only seize from the back so they are “elokim acharym. Even from the face of Nakavah the “chitzon” cannot feed  Only from her back.21 The Dat of Z’a is called ”stomim”, so it does not need to be guarded. There is no seizing of it from the Sitra Achra. It is called water. The Chassadim of Z’a are of 3 aspects called נ סע. In the head of Z’a are 5 Chassadim each having 10 aspects making a total of   ”נ” 50 chassadim. These spread out in Z’a. “ס” 60 Chassadim are covered in the Yesod of Imma. In the first 1/3 of Teferet Z’a are the closed ”stomim”  Chassadim. In the lower 2/3 of Teferet of Z’a are the ”ע” 70 revealed Chassadim.These 70 are made of 18 Chassadim from Teferet and 52 chassadim from Netzauch and Hod. Malchut is only built by what is raised called “aorot nakavot” (feminine lights), even the aspect of chassadim (are raised in Nakavah).22 The Chassadim “stomim” (concealed – closed) are from the chest of Z’a and above where there is  there the “mesach” of the Yesod of Imma. The revealed chassadim are from the chest and below. First there spreads out chassadim in Z’a, then givurot. From this is made the middle pillar. The chassadim spread in Z’a from dat and below.23 The Yesod of Imma is as a tent of “succah”.24 Chasadim cover the 2 arms, which are wings allowing one to rise from Asiyah to Yetzera. The Chassadim of the 2 arms are “stommim” (closed), they cannot be revealed below. The source of these Chassadim is in Dat. These Chassadim spread out and lights are renewed from them.25 3 Chassadim fell from the Yesod of Imma to the Yesod of Z’a. These are the Chassadim of Teferet, Netzauch and hod.26

  1. 1Yadid Nefesh

  1. 2Arba Maot Shekal kessef p.20-Ar’i, Rachavot HaNahar p.47

  1. 3Patachy Chotam p.251

  1. 4Shomer Emunim p.137

  1. 5Nahar Shalom p.110

  1. 6 “              “      p.131

  1. 7Aor Yakar Vol 2 p.232

  1. 8Machsavot Betzalael, R. Shira  Debelski p.29

  1. 9 “                   “                                     p.53

  1. 10R.Semach Idra p.97

  1. 11Shomer Emunim p.131

  1. 12Rachavot HaNahar p.24

  1. 13Shomer Emunim p.135

  1. 14Adir Bimarom p.268

  1. 15Shomer Emunim p.36,37,41,71,73,77,80,99,123

  1. 16Arba Maod Shekel Kassef p.19

  1. 17Shomer Emunim p.139

  1. 18Rachovot HaNahar p.36, Rabbi Nachman’s Stories p.374

  1. 19Nahar Shalom p.197

  1. 20Mhl p.5,sulam on zohar Chadash Vetchanon p.5

  1. 21Shomer Emunim p.135

  1. 22Shomer Emunim p.117

  1. 23Atz Chyim

  1. 24Mhl p.5

  1. 25Shar Ruach Hakodesh p.144

  1. 26Safer Lekutim p.219


Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: